UZAKTAN ÇALIŞIYORUM
Uzaktan çalışmanın Usul ve Esasları Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Özellikle pandemi sürecinde sıkça duyduğumuz “Uzaktan Çalışma” uygulamasını resmi alt yapısı ile birlikte bundan sonraki iş yaşantımızda daha da sıkça duyacağız. Yönetmeliğe göre uzaktan çalışma; “Personelin, işveren tarafından oluşturulan iş organizasyonu kapsamında iş görme edimini evinde ya da teknolojik iletişim araçları ile işyeri dışında yerine getirmesi esasına dayalı ve yazılı olarak kurulan iş ilişkisidir” Resmi gazetede yayımlanan usul ve esaslara göre;
- Uzaktan çalışmaya ilişkin iş sözleşmeleri yazılı şekilde yapılmalıdır.
- Uzaktan çalışmanın yapılacağı mekan ile ilgili düzenlemeler iş yapılmaya başlamadan önce tamamlanmalıdır.
- Uzaktan çalışanın mal ve hizmet üretimi için gerekli malzeme ve iş araçlarının iş sözleşmesinde aksi kararlaştırılmamışsa işveren tarafından sağlanması gerekmektedir.
- Uzaktan çalışmanın yapılacağı zaman aralığı ve süresi iş sözleşmesinde belirtilir.
- Fazla çalışma işverenin yazılı talebi üzerine, personelin kabulü ile iş mevzuatı hükümlerine uygun olarak yapılmalıdır.
- İşveren, uzaktan çalışma ilişkisiyle iş verdiği çalışanının yaptığı işin niteliğini dikkate alarak iş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı bilgilendirmek, gerekli eğitimi vermek, sağlık gözetimini sağlamak ve sağladığı ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği tedbirlerini almakla yükümlüdür.
- Tehlikeli kimyasal madde ve radyoaktif maddelerle çalışma, bu maddelerin işlenmesi veya söz konusu maddelerin atıkları ile çalışma, biyolojik etkenlere maruz kalma riski bulunan çalışma işlemlerini içeren işlerde uzaktan çalışma yapılamaz.
- İş ilişkisi doğrudan uzaktan çalışma sözleşmesi ile kurulabilir veya halihazırda işyerinde çalışan personelin iş sözleşmesi, personelin ve işverenin anlaşması halinde, uzaktan çalışma sözleşmesine dönüştürülebilir.
- Yukarıda maddeler halinde özetlediğimiz usul ve esasların ana unsuru, işyeri dışında bir mekanda çalışılması, sözleşmenin yazılı olması, araç ve gereçlerin temini hususu yazılı olması, işveren iş sağlığı ve güvenliği önlemlerini hususunda çalışanı bilgilendirmesi ve gerekli çalışmayı yapması gibi unsurları içermektedir. İşin ana işyeri dışında yapılması işçinin SGK sigortalılığı başta olmak üzere, senelik izin, haftalık izin, genel tatil, kıdem hakkı gibi haklarına herhangi bir olumsuzluk oluşturmamaktadır. İşçi, işyerinde çalıştığı sürece hangi hak ve menfaatlere sahipse uzaktan çalışma ile de aynı haklara sahip olacaktır.
İşçi uzaktan çalışma isteğini işverene yazılı olarak bildirecek ve işveren de en geç 30 gün içinde isteğin kabul edilip-edilmediğini işçiye bildirecektir. Aynı şekilde uzaktan çalışma yapan personel normal çalışma düzenine dönmek isterse aynı şekilde işverene bildirecek, işveren de söz konusu talebi ivedilikle değerlendirip sonuçlandıracaktır.
Uzaktan çalışmanın bir takım zorlayıcı sebeplere dayanması (ekonomik durumlar, salgın hastalık, vb.) halinde uzaktan çalışmaya geçiş için personelin talebi veya onayı aranmaz.