İstanbul'da kim daha fazla metro inşa etti? Verileri sizler için derledik
- İstanbul Gündemi
- 10.04.2023 - 12:41
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu başta olmak üzere CHP’li belediyeleri ‘vatandaşa hizmet getirmemekle’ suçlaması siyasette yeni bir tartışmayı da beraberinde getirdi. Bunun üzerine İmamoğlu da en fazla metronun kendi döneminde yapıldığını açıkladı.
TARTIŞMALARA IŞIK TUTTUK
İBB’nin mevcut Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu mu, yoksa İBB’nin merhum Belediye Başkanı Kadir Topbaş mı İstanbul’a daha fazla metro hattı inşa etti? Kamuoyunu bir süredir meşgul eden bu tartışmaya İstanbul Gündemi olarak ışık tutmaya çalıştık. Ulaştırma Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından kamuoyuna paylaşılan tablolar ve açık kaynaklardan derlediğimiz verileri sizler için analiz ettik.
İBB’NİN TABLOSUNDA İMAMOĞLU ZİRVEDE
Her iki taraf da birbirlerini doğru bilgileri paylaşmamakla itham ederken, birbirinden çok farklı tablo ve verileri paylaştılar. İBB’nin açıkladığı verilere göre, son 7 belediye başkanın yaptığı metro hatlarına ait hesaplamalarda yıllık 13,7 kilometre metro hattı inşaatıyla Ekrem İmamoğlu ilk sırada yer alıyor. İmamoğlu’nu; 7,3 km ile Kadir Topbaş, 6,13 km ile Mevlüt Uysal ve 4,17 km ile Nurettin Sözen takip ediyor.
ULAŞTIRMA BAKANLIĞI İMAMOĞLU’NU YALANLADI
Ulaştırma Bakanlığı da, en fazla metro hattı yapan İBB Belediye Başkanı olarak İmamoğlu’nu gösteren tablonun aksini gösteren başka bir tablo yayınladı. O tabloya göre de Kadir Topbaş’ın yıllık 10,58 km’lik metro inşaatıyla zirvede yer alıyor. Topbaş’ı, 3,4 km ile Mevlüt Uysal takip ediyor. Tabloya göre, İmamoğlu 3,5 yıllık görev döneminde 2,07 km metro hattı inşa etti.
TOPBAŞ DA KİLOMETRELERCE METRO HATTI YAPTI
Metro İstanbul’un ilk raylı işletmesi olan M1 hattının 3 etabı 1989-2002 yılları arasında parça parça hizmete açılıyor. Toplam 26,8 km’lik uzunluğuna sahip olan hattın Yenikapı istasyonu, 9 Kasım 2014 tarihinde dönemin İBB Başkanı Kadir Topbaş tarafından açıldı. M1 metro hattı Otogar-Kirazlı hattı 2000 ve 2003 yılında ekonomik kriz nedeniyle iki defa ihale edilirken, hattın temeli ise 2005 yılında atılmıştı. M1B’nin açılışı ise 14 Haziran 2013 olarak kayıtlara geçti. M1B’nin ihalesi Ali Müfit Gürtuna zamanında yapılsa da hattın yapım ve açılışı yine Kadir Topbaş dönemine denk geliyor.
KADİR TOPBAŞ BAŞLADI, EKREM İMAMOĞLU BİTİRDİ
Metro İstanbul’un en son açılan hattı M8 Bostancı-Dudullu-Parseller hattıdır. 29 Eylül 2015’te gerçekleştirilen ihale sonucunda Şenbay Madencilik Turizm İnşaat, Kolin İnşaat ve Kalyon İnşaat’ın iş ortaklığı sağlanmış ve 12 Şubat 2016’da M8 hattının yapımı için sözleşme imzalamıştı. Sözleşme süresi ile 26 Şubat 2016 ve 11 Nisan 2019 arası olarak belirlenmişti. Şubat 2016’da başlanan Bostancı-Dudullu-Parseller Hattı’nın kredisi 2018 yılı ortasında bitmesine rağmen yılsonunda İller Bankası’ndan alınan ödenekle devamına çalışılsa da o ödenek de bitince, metronun inşaatı 2019’da durmuştu. İmamoğlu göreve geldikten sonra Haziran 2020 itibarıyla yeniden öz kaynak sağlanan 14,3 kilometre uzunluğundaki M8 metro hattının yapımına Temmuz 2020’de yeniden başlanmış ve Mart 2021’de ise hat için 40 adet araç temini sağlanarak testleri başladı. Hattın istasyonlarının açılışı ise 6 Ocak 2023’te yapılmıştı. Dolayısıyla M8 metro hattının yapımına 2016 yılında Kadir Topbaş döneminde başlanıyor ancak finansal sıkıntılardan 2018 ve 2019 yılında inşaat durduruluyor, yapım ve açılış Ekrem İmamoğlu döneminde gerçekleşiyor.
Haber Merkezi – İstanbul Gündemi
Yorum Yazın