Fatih Altaylı’dan Martı ve TAG için Oğuz Alper Öktem’e şok suçlama! ‘Yasadışı uygulamanın sahibi...’
Gazeteci Fatih Altaylı, kendisine ait internet sitesinde kaleme aldığı yazıda, scooter paylaşım sistemi Martı ve yolculuk paylaşım platformu TAG ile ilgili dikkat çeken ifadelere yer verdi.
- İstanbul Gündemi
- 17.12.2023 - 12:23
Martı’nın insan sağlığını tehlikeye attığını, TAG’ın ise korsan taksiciliğe zemin hazırladığını savunan Fatih Altaylı, her iki uygulamanın da yasadışı olduğunu öne sürdü.
ALTAYLI KÖŞE YAZISI ŞU ŞEKİLDE:
Gerçekten merak ediyorum. Genç bir girişimci var. Martı adı altında ilk scooter kiralama sistemlerinden birini kurmuştu. Peşi sıra farklı isimler, farklı markalar ile onlarcası yolları sardı. O günlerde bunların yaratması muhtemel tehlikelere ve düzensizliğe dikkat çekmeye başladım. Yollarda tersten gidiyor, kaldırımlarda hız yapıyorlardı. Üstelik kullanmak için ne bir ehliyet gerekiyordu, ne de bir güvenlik ekipmanı. Trafiğin içinde cirit atan, otomobiller, yayalar ve en çok kendileri için tehlike yaratan bu cihazlar için bir düzenleme yapılması gerektiği, hiç değilse kask gibi koruyucu ekipmanlar olmadan bunların kullanımının yasaklanması gerektiğini yazdım defalarca.
“TRAFİK KANUNU MARTI’YA İŞLEMİYORDU”
Kimse tınmadı. Sonra peş peşe ölümler başladı. Gençler bu cihazları kask takmak bir yana, kulaklarında kulaklık ile kullanıyor, trafiğe böyle çıkıyor ve kazalara sebebiyet veriyorlardı. Zaten tehlikeli olan bir taşıt aracının tehlikesi katlanıyordu. Biz bu durumun “yasa dışılığına” ve “tehlikesine” dikkat çekmeye çalışırken, Martı bir adım öteye gitti. “Kiralık moped” sistemi de kurdu. Bildiğin elektrikli motosikletleri, yasalardaki boşluklardan yararlanarak kiralamaya başladı. Ne kask, ne de başka bir güvenlik ekipmanı olmadan, bu motosikletlerle trafikte fink atmak serbestti. Çoluk çocuğun canı Allah’a ve diğer sürücülerin insafına ya da dikkatine emanetti. Trafik Kanunu Martı’ya işlemiyordu.
“UYGULAMA İLE ULAŞILABİLEN KORSAN TAKSİLER ORDUSU İDİ”
Ben de sürekli olarak “Bu kanunsuzluğa nasıl izin veriliyor, bu işin arkasında kim var” diye yırtınıyor, bir iktidar bağlantısı olmalı diye düşünüyordum. Nitekim olduğu anlaşıldı. Martı’nın patronu, AK Partili bir milletvekilinin damadıydı. (Bir diğer benzer uygulamanın sahibi de Erdoğan’ın yeğeni) Biz bu yasa dışılığa dikkat çekmeye çalışır ve siyasi güçle yasaların delik deşik edilmesine tepki gösterirken, Martı yasa dışılıkta bir adım daha attı. “TAG” adı altında sözde bir araç paylaşım sistemi kurdu. Sözde, otomobille bir yere doğru gidiyorsanız, aracınıza aynı yöne doğru giden birilerini alıyorsunuz ve yakıt parasını paylaşıyordunuz. Ama görüntüde böyle idi. Özde ise yapılan bir “korsan taksicilikti”. Uygulama ile ulaşılabilen korsan taksiler ordusu idi.
“MARTI, BİNLERCE SCOOTER İLE YOLLARI, KALDIRIMLARI İŞGAL EDİYOR”
Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, belki de hayatında ilk defa haklı olarak “Bu korsan taksidir.” diyerek bu yasadışı uygulamaya dikkat çekti. Medeni ve yasaların işlediği bir ülkede 10. dakikada kapatılması gereken bir yasa dışı uygulamanın sahibi yaptığı işin yasa dışı olduğunu söyleyenlere savaş açtı ve tehditler savurmaya başladı. Tabii rakip Eyüp Aksu olduğu için de taraftar toplaması güç olmadı. Benim merak ettiğim ise şu. Bu Martı, binlerce scooter ile yolları, kaldırımları işgal ediyor. Binlerce elektrikli motosikleti yollarda dolaştırıyor, kaldırımlara park ediyor. Bunlar için belediyelere kaç TL işgaliye ve maliyeye kaç lira MTV ödüyor? Plakasız araçları trafiğe nasıl sokuyor? TAG adı altında organize ettiği korsan taksilerin, yolcu güvenliğine sahip olup olmadığı nasıl kontrol ediliyor, devlet bu sorumluluktan nasıl kaçıyor? TAG bu korsan taksilere ödemeyi nasıl yapıyor, bu ödemelerden doğan vergiyi nasıl ödüyor ya da ödüyor mu?
BORSADA UÇAMAYAN BİR MARTI
Martı, bana göre yasalarla dalga geçen, siyasi güç ve etki koruması altında büyüttüğü tüm bu işlerini bir de götürüp New York borsasında halka açtı. 8,69 dolar değerinde halka açılan hisseler anında düşüşe geçti ve 5 dolara kadar geriledi. Şu sıralarda ise 0,56 dolar üzerinden işlem görüyor. 422 milyon dolarlık değer üzerinden halka açılan şirketin değeri bugün 27 milyon dolara kadar gerilemiş vaziyette. CEO’su ise sosyal medya üzerinden herkese ayar vermeye devam ediyor.
Haber Merkezi – İstanbul Gündemi
Yorum Yazın